Dataset extent
Väestötietojärjestelmän rakennus- ja huoneistotiedot RHR
Data and Resources
This dataset has no data
Additional Info
Field | Value |
---|---|
File Identifier | {DFF8F355-667F-4968-8666-DA6130AEF41A} |
Metadata Language | fin |
Organisation responsible for metadata | Suomen ympäristökeskus |
Contact information of the organisation responsible for metadata | alu_tuki@syke.fi |
The role of the organisation responsible for metadata | pointOfContact |
Metadata revision date | 2023-08-09 |
EPSG Code of the Reference System, see https://epsg.io/ | EPSG:3067 |
Resource Date | 2019-05-13 |
Resource Date Type | publication |
Resource Date | 2023-02-20 |
Resource Date Type | revision |
Unique Resource identifier | |
Organisation Responsible for Resource | Digi- ja väestötietovirasto |
Contact information of the organisation responsible for Resource | alu_tuki@syke.fi |
The role of the organisation responsible for Resource | owner |
INSPIRE Data Theme | Buildings |
GEMET Concepts Keyword | land use |
Resource Classification | Paikkatietoaineisto |
Use constraints and source | Rakennus- ja huoneistorekisterin käyttöön liittyy tietolupa (päivämäärä 12.11.2015, Dnro 1301/410/15). Tietojen käyttöoikeus on Suomen ympäristökeskuksen (Syke) lisäksi Ympäristöministeriöllä (YM), Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksella (ARA) sekä sekä valtion aluehallinnon osalta Aluevirastoilla (AVI) ja Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilla (ELY). Tietoja saa käyttää ainoastaan viranomaistehtävien hoitamiseen. Tietoja ei saa luovuttaa sivullisille. Tietoja voidaan luovuttaa luvansaajan yhteistyökumppaneille yhteistyöhankkeissa, johon luvansaaja osallistuu ja jotka kuuluvat luvansaajan tehtäviin. Syke tai kukaan muukaan tiedon käyttäjä ei kuitenkaan voi myöntää tiedon käytölle yhteistyökumppanille käyttölupaa vaan se ilmoittaa luovutuksesta DVV:lle, joka laskuttaa yhteistyökumppania ja määrittelee käytön ehdot tapauskohtaisesti. Tietoja voi myös luovuttaa luvansaajan välitöntä toimeksiantoa suorittavan palveluntarjoajan käyttöön toimeksiannon suorittamisen ajaksi. Tiedot on asianmukaisesti suojattava luvatonta käyttöä, käsittelyä, tuhoamista ja muuttamista sekä anastusta vastaan. Käytössä pitää kiinnittää huomiota tietosuojalain (1050/2018) säännöksiin. Laadittaessa aineiston perusteella teemakarttoja tai muita vastaavia esityksiä tulee ottaa huomioon tietosuojanäkökulmat. DVV suosittelee, että sellaisilla kartoilla, joilla esitetään henkilöä koskevia tietoja, käytettäisiin vähintään neljänneskilometrin (250 m * 250 m) ruutuja ja että harvimmin asuttujen ruutujen luokitteluväli olisi 1-10 henkilöä. Aineistosta tehdyissä digitaalisessa tai painetussa muodossa julkaistavaksi tarkoitetuissa kirjallisissa ja kuvallisissa (kartta) esityksissä tulee ilmoittaa tietolähde: Väestötietojärjestelmä, Digi- ja väestötietovirasto, PL 123, 00531 HELSINKI sekä ajankohta, jolloin tiedot on poimittu väestötietojärjestelmästä. Kuvallisissa esityksissä voidaan tietolähde ilmoittaa myös lyhenteitä käyttäen, esimerkiksi: VTJ/DVV 2/2023. Mikäli aineistoon sisältyviä rakennuksen omistajien tietoja aiotaan käyttää postituksiin, tulee olla yhteydessä etukäteen Digi- ja väestötietovirastoon omistajatietojen ja omistajien osoitteiden ajantasaisuuteen ja paikkansapitävyyteen liittyvien kysymysten selvittämiseksi. |
Access Constraints | Public access to spatial data sets and services would adversely affect intellectual property rights. |
Representation Type | textTable |
Scale (Denominator) | 20000 |
Resource Language | fin |
Resource Topic Category | structure |
Service Type | |
Begin Date of Temporal Extent | unknown |
End Date of Temporal Extent | unknown |
Lineage Information | Rakennustiedot saadaan väestötietojärjestelmään kuntien rakennusvalvontaviranomaisilta. Tietojen kattavuus ja paikkansapitävyys vaihtelee kunnittain. Rakennusten perustiedot kerättiin vuonna 1980 väestö- ja asuntolaskennan yhteydessä lomakekyselynä huoneistojen haltijoilta ja rakennuksen omistajilta. Tiedot uusista rakennuksista ja asuinhuoneistoista sekä luvanvaraisista muutostöistä on tämän jälkeen saatu kunnista. Kunnat toimittavat uusia rakennushankkeita koskevat tiedot (myös aloitus- ja valmistumistiedot) väestötietojärjestelmään systemaattisesti. Päivityksiä ja korjauksia rakennustietoihin saadaan satunnaisesti. Kuntien ilmoitusvelvollisuus rakennushankkeista perustuu väestötietolakiin ja –asetukseen. Kiinteistöviranomaiset (maanmittaustoimistot ja kaupunkien mittausosastot) vastaavat rakennusten sijoittumisesta oikealle kiinteistölle ylläpitämällä väestötietojärjestelmän rakennustunnuksia. Maistraatit ylläpitävät henkilöiden ja huoneistojen välisiä asumiseen liittyviä yhteystietoja, erilaisia rakennusten tietojen muutoksia ja korjauksia sekä osoite- ja äänestysaluetietoja. Tilastokeskus ylläpitää kunnan osa-aluekoodeja sekä yritys- ja yhteisötunnuksia, jotka toimitetaan väestötietojärjestelmään säännöllisin väliajoin. Rakennus- ja huoneistotietoja tarkastettiin laajalti 1980-luvun puolivälissä sekä vuoden 1990 väestö- ja asuntolaskentaa varten. Tarkistukset kohdennettiin asuinrakennuksiin ja asuntoihin sekä henkilö-asunto-rakennus-linkkitietoeheyteen. Kesämökkikantaa täydennettiin verohallinnon tiedoilla vuosina 1989 ja 1990. Vuonna 1997 suoritettiin verohallinnon kanssa tunnusten täsmäytystyötä, jossa mm. selvitettiin väestötietojärjestelmästä puuttuvia tapauksia ja korjattiin virheellisiä ominaisuustietoja. Tässä yhteydessä lisättiin väestötietojärjestelmään useita satojatuhansia rakennuksia, jotka olivat lähinnä erilaisia varasto- ja lisärakennuksia sekä kesämökkejä. Tietojen keräyshistoriasta johtuen yksittäisissä ominaisuustiedoissa on puutteita. RHR2021:n tietojen poiminta on tehty 25.1.2022 ja ne kuvaavat vuodenvaihteen -21/-22 tilannetta. |