Dataset extent

Map data © OpenStreetMap contributors

Siltojen korkeudet

Maanmittauslaitoksen laserkeilausaineiston vuorovaikutteisesti luokitellun pistepilven silta-luokan (LAS 2.0 -formaatin mukainen luokan arvo 10, Bridge) pisteistä laadittu korkeusmalli siltojen kansien korkeuksista. Siltapisteiksi on luokiteltu manuaalisesti sillat, joiden alla on vapaa veden virtauskohta. Luokittelu ja siten myös siltarasteri on tehty vain Maanmittauslaitoksen korkeusmallin KM2 laatuluokan I alueelta. Aineisto on yhteensopiva KM2-korkeusmallin kanssa (sama 2 m pikselikoko ja kohdistus). Korkeusjärjestelmänä on N2000. Aineisto kuuluu SYKEn avoimiin aineistoihin (CC BY 4.0).

Käyttötarkoitus: Siltojen kansien korkeuksia tarvitaan esim. laadittaessa virtausmalleja. Korkeudet voidaan myös liittää maanmittauslaitoksen KM2-korkeusmalliin, jolloin siltojen kohdille saadaan maanpinnan tai vesistön korkeustiedon sijasta siltojen kansien korkeudet. Näin esim. saadaan mallinnettua tulvavaarakartoituksessa mahdolliset tulvan peittämäksi jääneet sillat sekä pystytään myös selvittämään tulvan saartamaksi jääneet alueet.

Lisätietoja: https://www.maanmittauslaitos.fi/maastotiedonyllapito http://www.maanmittauslaitos.fi/kartat-ja-paikkatieto/asiantuntevalle-kayttajalle/tuotekuvaukset/laserkeilausaineisto https://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B556AB245-39FE-4DC4-A268-90DCC839C939%7D/148798, kuva 3

Data and Resources

Additional Info

Field Value
File Identifier {07943EAC-6AF9-4EB1-9B31-B47199446476}
Metadata Language fin
Organisation responsible for metadata Suomen ympäristökeskus
Contact information of the organisation responsible for metadata gistuki@syke.fi
The role of the organisation responsible for metadata pointOfContact
Metadata revision date 2021-05-04
EPSG Code of the Reference System, see https://epsg.io/ EPSG:3067
Resource Date 2021-05-04
Resource Date Type revision
Resource Date 2013-11-07
Resource Date Type publication
Unique Resource identifier
Organisation Responsible for Resource Suomen ympäristökeskus
Contact information of the organisation responsible for Resource gistuki@syke.fi
The role of the organisation responsible for Resource pointOfContact
Thumbnail image
INSPIRE Data Theme Elevation
GEMET Concepts Keyword altitude
GEMET Concepts Keyword traffic
GEMET Concepts Keyword bridge
GEMET Concepts Keyword digital land model
Resource Classification Paikkatietoaineisto
Use constraints and source

Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen http://www.syke.fi/fi-FI/Avoin_tieto/Kayttolupa_ja_vastuut

Lähde: SYKE (perustuu Maanmittauslaitoksen aineistoon)

Access Constraints

no limitations

Representation Type grid
Scale (Denominator) 5000
Resource Language fin
Resource Topic Category elevation
Service Type
Begin Date of Temporal Extent unknown
End Date of Temporal Extent unknown
Lineage Information

Maanmittauslaitoksen toimittamat tuotantoaluekohtaiset las-tiedostot siltapisteiden osalta muutettiin ensin multipoint-muotoon ArcGIS:in las to multipoint -työkalulla. Tämän jälkeen käytettiin Create TIN -työkalua. TIN:stä poistettiin eri siltojen välisiä kolmioita Delineate TIN Data Area -työkalulla (maximum edge length = 5 m, method = all). Seuraavaksi aineisto muutettiin rasteriksi filegeodatabaseen TIN to Raster -työkalulla (environment-kohdassa extent = same as KM2, snap raster = KM2). Aineisto vastaa 15.4.2021 tilannetta. Se kattaa nyt koko Suomen laatuluokan I alueet. Viimeisin silta-las on uusien alueiden osalta ajankohdalta 19.3.2021 ja ajantasaistettujen alueiden osalta ajankohdalta 18.2.2021.

Maanmittauslaitos toimittaa las-tiedostot siltojen kansien korkeuksista erikseen uusilta tuotantoalueilta (ei aikaisempaa laserkeilausta) sekä ajantasaistetuilta tuotantoalueilta. Jos utm5-karttalehden (tuotannossa käytetty lehtijako) alueella 1 m negatiivisella puskurivyöhykkeellä löytyi yksi tai useampi ajantasaistettu siltapiste, käytettiin ko. karttalehden alueen siltojen kansien korkeustietona ajantasaistettua aineistoa. Muuten hyödynnettiin aikaisempaa aineistoa. Puskurivyöhykkeen käyttämisen myötä on saatu jätettyä huomioimatta linjasovituksen jälkeen mahdollisesti virheellisesti väärälle lehdelle jääneet reunapisteet.